dilluns, 4 de maig del 2015

Què amaguen les pràctiques per a estudiants?


Quan vaig aconseguir les meues primeres pràctiques em vaig il·lusionar, ja que era el meu primer treball com a “Enginyera”. Era un treball rutinari, en el que no vaig aconseguir massa coneixements tècnics, però em va iniciar en una faceta del que podria ser el meu futur treball. Pagaven 300€/mes, mitja jornada (encara que eren 5 hores) i, a tot això, hauria de restar-li 120€ al mes, que se n’anaven en gasolina. Total, 180€/mes; és a dir, 1’80€/hora.


El somni de tot estudiant és poder treballar en allò que ha estudiat. Quatre anys de carrera universitària, un any (o dos) de màster i, després, a buscar treball. La problemàtica general és que, allà a on vages, et demanaran una experiència mínima, que sol ser d’anys. Com s’aconsegueix aquesta experiència? La solució que ens ofereixen les universitats són les pràctiques en empresa. Ens consciencien de que hem de trobar pràctiques i que haurem d’estar dispostos, si cal, a no rebre remuneració econòmica en tal d’aconseguir el treball.

Des del meu punt de vista les pràctiques en empresa són una oportunitat que tot i tota estudiant ha d’aprofitar. Amb elles tens l’oportunitat d’iniciar-te al món laboral, a més d’aconseguir una experiència més o menys profitosa per al futur. Però no a qualsevol preu.  L’empresa sempre és veu beneficiada, ja que aconsegueix un treballador a un preu mínim, però... I nosaltres?

Al meu segon treball com a Enginyera, també fent ús de les pràctiques en empresa, vaig tindre "més sort" en qüestió de despeses per desplaçament i, encara que tenia el mateix salari, em duia un total net de 2’35€/hora.

Aleshores em vaig adonar de l’estratègia tan perfecta de les empreses. Ens fan creure que ens fan un favor, ja que aprenem amb ells, però la realitat és que estem fent-li el treball brut; els fem el treball a canvi d’un sou miserable i s’aprofiten de la nostra ignorància, ja que ens hem de sentir agraïts per que ens hagen donat un treball, i... remunerat!

Molta gent dirà, “No està malament! Treballes i a més et paguen!”. No. Ets una treballadora, un treballador més i et mereixes un sou digne; el teu temps val diners i no has de consentir que s’aprofiten de tu. Hem de lluitar per unes condicions laborals dignes per als i les joves, que som els i les que més estem patint les conseqüències de la crisi, atur o treball precari. La solució per a que les empreses es vegen obligades a pagar un sou digne està en NO ACCEPTAR pràctiques mal remunerades. La solució està a la teua mà.




Laura Linares Orts
Joves Esquerra Unida Elx